במסגרת הפינה - דבר תורה לפרשת השבוע.
פרשת ואתחנן
כמה מלים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת ואתחנן היא פרשת השבוע השניה בספר דברים. פרקים
ג-ז.
את פרשת ואתחנן קוראים תמיד בשבת שאחרי תשעה באב, והיא נקראת "שבת נחמו" על שם ההפטרה שלה.
את פרשת ואתחנן קוראים תמיד בשבת שאחרי תשעה באב, והיא נקראת "שבת נחמו" על שם ההפטרה שלה.
מה בפרשה:
בפרשת ואתחנן מסיים משה את הנאום הראשון שנשא לפני מותו (הנאום ההיסטורי) ופותח בנאום השני (נאום המצוות).
סיום הנאום הראשון:
* האיסור על משה להיכנס לארץ ישראל והעברת ההנהגה ליהושע.
* אזהרה על שמירת המצוות והזכרת מעמד הר סיני.
* משה מזהיר את העם שאם לא ישמרו את המצוות יתחייבו גלות.
* אזכור ראשון של מושג התשובה.
* חתימת הנאום ההיסטורי - הנסים שעשה אלוקים לישראל ומשמעותם הדתית.
בין סיום הנאום הראשון ותחילת הנאום השני מסופר כיצד הבדיל משה שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי.
בפרשת ואתחנן מסיים משה את הנאום הראשון שנשא לפני מותו (הנאום ההיסטורי) ופותח בנאום השני (נאום המצוות).
סיום הנאום הראשון:
* האיסור על משה להיכנס לארץ ישראל והעברת ההנהגה ליהושע.
* אזהרה על שמירת המצוות והזכרת מעמד הר סיני.
* משה מזהיר את העם שאם לא ישמרו את המצוות יתחייבו גלות.
* אזכור ראשון של מושג התשובה.
* חתימת הנאום ההיסטורי - הנסים שעשה אלוקים לישראל ומשמעותם הדתית.
בין סיום הנאום הראשון ותחילת הנאום השני מסופר כיצד הבדיל משה שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי.
הנאום השני - נאום המצוות:
* חזרה על עשרת הדברות.
* פרשת שמע ישראל - יסודות האמונה וזכירתם.
* אזהרה על השמדת עבודת האלילים בארץ ישראל.
* חזרה על עשרת הדברות.
* פרשת שמע ישראל - יסודות האמונה וזכירתם.
* אזהרה על השמדת עבודת האלילים בארץ ישראל.
ולדבר
התורה:
ראשית דבר תורה לפרשה.
"ואהבת את ה' אלוקיך" (דברים ו'; ה')
המלה "ואהבת" מצויה בתורה שלוש פעמים.
"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט, י"ח), "ואהבת לו
כמות" (ויקרא ל"ד, בהתייחס לגר), וכאן "ואהבת את ה' אלוקיך".
המשמעות היא, שהתורה ציוותה על אהבת רעך עוד לפני שצויוותה לאהוב את ה'. וזו ההנחיה: קשה מאוד להגיע לאהבת ה', אם לא קדמה לכך אהבת ישראל.
המשמעות היא, שהתורה ציוותה על אהבת רעך עוד לפני שצויוותה לאהוב את ה'. וזו ההנחיה: קשה מאוד להגיע לאהבת ה', אם לא קדמה לכך אהבת ישראל.
על אהבת ה' אומר ה"חפץ חיים" כשם שבמצוות
"וקשרתם לאות על ידך", גם אם נשנן את הפסוק אלף פעמים, לא נצא ידי חובת
המצווה, אם לא נניח תפילין, כך גם במצוות אהבת ה', לא די בקריאת הפסוק בוקר וערב,
אלא עלינו לעמול בלא הפסק כדי לעורר בנו את אהבת ה'.
(מתאים כל כך ליום מאד עצוב וכואב לאור ההתפרעות שהייתה
במצעד הגאווה בירושלים...)
אני ממשיכה במתכונת של - שיר לפרשה.
בתחילת הפרשה משה מתבשר שהוא לא יכול להיכנס לארץ ובפרק ג' פס' כ"ז נאמר: "עלה ראש הפסגה, ושא עיניך ימה וצפונה ותימנה ומזרחה--וראה בעיניך..."
בתחילת הפרשה משה מתבשר שהוא לא יכול להיכנס לארץ ובפרק ג' פס' כ"ז נאמר: "עלה ראש הפסגה, ושא עיניך ימה וצפונה ותימנה ומזרחה--וראה בעיניך..."
הפסוק
הזה מזכיר לי את שירו של יורם טהרלב "את עינך שא מזרחה"
את עיניך שא מזרחה
מילים: יורם טהרלב
לחן: אורי קריב
אדמה מול אדמה
חממה מול חממה
איך צמח פה בשממה
שפע מבורך
חממה מול חממה
איך צמח פה בשממה
שפע מבורך
הירדן כמו ראי
קחי משקפת ותראי
את השפע והפרי
פה במזרח.
קחי משקפת ותראי
את השפע והפרי
פה במזרח.
את עיניך שא מזרחה
ומולך שוקטת נחה
ארץ הבקעה על שתי גדותיה
ומולך שוקטת נחה
ארץ הבקעה על שתי גדותיה
את עיניך שא מזרחה
ותראה איך היא צומחת
ועולה מתוך אלפי אלפי שנותיה.
ותראה איך היא צומחת
ועולה מתוך אלפי אלפי שנותיה.
שתי גדות לירדן
זו פורחת זו גם כן
ושכן אל מול שכן
יבולו נושא
זו פורחת זו גם כן
ושכן אל מול שכן
יבולו נושא
ואדם אל מול אדם
ואולי גם פה גם שם
על האפר והדם
ירק יכסה.
ואולי גם פה גם שם
על האפר והדם
ירק יכסה.
את עיניך שא מזרחה...
שנשמע בשורות טובות ושתהיה לכולנו שבת שלום
זמני כניסת השבת:
ירושלים- 19:01. תל-אביב- 19:17.
באר-שבע- 19:18. חיפה- 19:09
זמני יציאת השבת:
ירושלים- 20:16. תל-אביב- 20:19.
באר-שבע- 20:17. חיפה- 20:20
רבינו תם- 20:54
קישור לדף פרשת ואתחנן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה