יום שבת, 10 במאי 2014

פרשת השבוע - פרשת בהר


במסגרת הפינה - דבר תורה לפרשת השבוע.

פרשת בהר
כמה מלים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת בהר (או בהר סיני) היא פרשת השבוע התשיעית בספר ויקרא. פרקים כ"ה-כ"ו.


יש שנים בהם קוראים את הפרשה ביחד עם פרשת בחוקותי.
הפרשה מפרטת דינים והלכות כלכליים, ובהם:
* מצוות השמיטה, היובל ודינים נלווים.
* גאולת קרקע.
* איסור ריבית.
* דיני עבד עברי.
* גאולת עבד עברי הנמכר כעבד לגוי.
* איסור פסל, מצבה ואבן משכית.
הפטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]


ולדבר התורה:
גם השבוע אני ממשיכה במתכונת של הקשר בין ההפטרה שקוראים לאחר קריאת התורה לפרשה עצמה.
האשכנזים והספרדים מפטירים בספר ירמיהו, פרק ל"ב פסוקים ו-כז. בהפטרה מתוארת עסקת מכירת שדה שנערכה בין ירמיהו לבין דודו חנמאל בן שלום, שסמלה את התקווה לשוב לארץ ישראל אחרי הגלות.
התימנים מפטירים בירמיהו פרק ט"ז, פסוק יט - פרק י"ז פסוק יד (לאשכנזים ולספרדים זו הפטרת פרשת בחוקותי) שם הנביא ירמיהו מברך את הבוטחים בה' ומקלל את שאינם בוטחים בו.
בירמיהו ל"ב, כאמור, מסופר שירמיהו הנביא קונה את שדה בן דודו וגואל את נחלתו. קניית השדה ושמירת עדות הקניין משמשת את ירמיהו לדבר נבואתו: אמנם העיר והארץ יחרבו, אך תהיה גם גאולה לעם ולארץ.
גם כאן כמו בפרשה העיסוק המשותף הוא קניין הארץ וגאולת הקרקע.
הנה דברים מאתר ישיבת הר עציון של יהודה שביב בנושא גאולת הקרקע.
גאולת קרקע היא דבר הקשור לכלל. מסתבר, שקיומה של הלכה זו, גאולת קרקע על ידי קרוב, מסר גדול יש בה ובשורה גדולה. לא בכדי נצטווה בה ירמיה, ולא בכדי נכתבו הדברים לדורות.
עד סמוך לחורבן, היה ייעודו של הנביא ירמיה לנסות להשיב את העם בתשובה כדי למנוע את החורבן הצפוי, אך כשלא עלה הדבר בידיו, וגורל העם הוכרע לשפט ולחורבן, משתנה הייעוד, מנביא המבשר פורענות וחורבן, הופך ירמיה להיות למבשר גאולה ונוטע אמונה בשיבה. לאמור: "עוד יקנו בתים ושדות וכרמים בארץ הזאת" (ירמיה, ל"ב, טו).

מצווה פרטית משפחתית, לכאורה, של גאולת קרקע, מקבלת משמעות חינוכית, לגבי כלל ישראל.

אדם מישראל שבלית ברירה הוא נאלץ למכור מאחוזתו (ומכירה זו אפשרית ומותרת רק כשכלו כל הקיצין ואין לו כל דרך לכלכל את עצמו..), הרי זה ודאי כחורבן עבורו - הוא גולה מאחוזתו.
באה הפרשה ומשמיעה, כי גלות זאת זמנית היא, שכן כמה דרכי גאולה לפניו: קרוביו מצווים לגאול, ואף הוא כשתשיג ידו אפשר לו לגאול, ובין כך ובין כך לכשיגיע היובל חוזר הוא אל אחוזתו.

כמכירת אחוזה לפרט כן גלות לכלל. וכדרך שזו אינה סוף פסוק לגבי הפרט, כן אין היא לגבי הכלל. כמו שיש דרכי גאולה לפרט, כן יש דרכי גאולה לכלל. ואם אין ידו ואין יד קרוביו מושגת, הרי בהגיע המועד (כמין יובל ליחיד) תגיע עת גאולתו.

שנשמע בשורות טובות ושתהיה לכולנו שבת שלום
זמני כניסת השבת:
ירושלים- 18:49.  תל-אביב- 19:05.  באר-שבע- 19:06.   חיפה- 18:57

זמני יציאת השבת:
ירושלים- 20:05  תל-אביב- 20:08.  באר-שבע- 20:07   חיפה- 20:09
רבינו תם- 20:43

קישור לדף פרשת בהר




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה