יום שישי, 10 בפברואר 2012

פרשת השבוע - פרשת יתרו

 

 


 

במסגרת פינתנו - דבר תורה לפרשת השבוע.

פרשת יתרו

כמה מילים על הפרשה 

פרשת יתרו היא פרשת השבוע החמישית בספר שמות. היא מתחילה בפרק י”ח ומסתיימת בפרק כ'.

כאשר שמע יתרו חותן משה אודות הנסים שעשה ה’ לישראל הוא לקח את צפורה אשת משה ושני בניה, גרשום ואליעזר, והלך לפגוש את משה במדבר.

יתרו נוכח לראות כי משה עסוק מבוקר עד ערב בשפיטת העם וכדי להקל עליו הציע למשה למנות שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות ולהאציל עליהם סמכויות שיפוט.

בהמשך הפרשה מסופר על הגעת בני ישראל למרגלות הר סיני והכנותיהם של בני ישראל למעמד מתן תורה. ביום השלישי נגלה עליהם ה’ בהר סיני. ה’ השמיע לבני ישראל את עשרת הדברות הכוללות:

א. אמונה בא-ל אחד.        ב. איסור עבודה זרה.                          ג. איסור שבועת שווא.

ד. שמירת שבת.              ה. כיבוד הורים.           ו. איסור רצח. 

ז. איסור ניאוף.               ח. איסור גניבה.

ט. איסור עדות שקר.       י. שלא לחמוד את השייך לזולת.

 

פרשת השבוע מסתיימת בדינים הקשורים להקמת המזבח.

 

ולדבר התורה:

"זכור את יום השבת לקדשו" (שמות כ', ח)

בפרשת יתרו בעשרת הדברות כתוב "זכור את יום השבת לקדשו.." ואילו בספר דברים פרשת ואתחנן (דברים ה', יב) כתוב "שמור את יום השבת לקדשו".

מצוות "זכור" - היא לכבד את השבת ככל יכולתנו במטעמים ובכל מיני כיבודים.

מצוות "שמור" - היא להישמר מעשיית מלאכה ומכל חילול שבת.

ישנו מאמר חז"ל הבא ואומר: "זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו."

מדוע היה חשוב לחז"ל להדגיש זאת?

הסיבה היא (לפי דברי המגיד מדובנא) כנגד אלה הרוצים להפריד בין הזכור לשמור.

העניים-  יעדיפו לקיים את מצוות השמור, הרי העסקים שלו דלים ממילא כך אין לו כל קושי לשמור את השבת, מאידך קשה להם לקיים מצוות "זכור", שהרי אין להם לא בשר ולא יין ואף לא מטעמים, אלא כל מזונם הוא פת ומים.


לעומתם, העשירים -  זה בדיוק ההיפך, קל להם לקיים את מצוות הזכור. הרי ביכולתם לקנות לכבוד שבת כל מיני מטעמים ומגדנות, בגדי שבת וכלים נאים, אולם קשה להם לקיים את מצוות ה"שמור", בגלל העסקים המרובים קשה לעשיר להישמר מטרדות ודיבורי חול בשבת.

לכן נאמרו זכור ושמור בדיבור אחד, ללמדנו שאין כל אפשרות להבדיל ולהפריד ביניהם.

 

 

שתהיה לכולם שבת שלום

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:45.  תל-אביב- 17:00.  באר-שבע- 17:03.   חיפה- 16:50.

זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:59.   תל-אביב- 18:01.  באר-שבע- 18:02.  חיפה- 17:59.

רבינו תם- 18:39

 

למעונינים הנה הדברים שפרסמתי שנה שעברה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה