יום שישי, 17 בפברואר 2012

פרשת השבוע - פרשת משפטים - שבת שקלים

 

 

 



  [טקס כריתת הברית על המצוות והדינים שבפרשה, איור של ג'ון סטיפל דייויס]

מקור התמונה


במסגרת פינתנו - דבר תורה לפרשת השבוע.


פרשת משפטים- שבת שקלים

כמה מילים על הפרשה

פרשת משפטים היא פרשת השבוע השישית בספר שמות. היא מתחילה בפרק יח' ומסתיימת בפרק כ'.

פרשת משפטים פותחת בדיני עבדים ומועד שחרורם. בהמשך מובאים דינים הקשורים לנזקי גוף האדם, רכושו וממונו; החובה לדאוג ולהתחשב בבעלי המעמד החלש בחברה ועריכת משפט צדק, איסור הלוואה בריבית ודיני משכונות.

לאחר מכן מפורטים דיני שמיטת קרקעות בשנה השביעית, דיני שבת ודיני שלושת הרגלים ומצות עליה לרגל לבית המקדש.

עבור קיום המצוות מבטיחה התורה שכר טוב בשפע מזון, בבריאות ובהצלחה בכיבוש הארץ.

פרשתינו מסתיימת בפרוט ההכנות למעמד מתן תורה ושהיית משה בהר סיני.

 

השבת היא גם השבת הראשונה של 'ארבע הפרשיות'.

ארבע הפרשיות הן ארבע פרשיות מיוחדות שנאמרות אחרי קריאת פרשת השבוע בין השבת שלפני חודש אדר לשבת שלפני חודש ניסן, בפרשיות אלו מפורטים דינים ייחודיים לתקופה זו של השנה.

פרשת שקלים עוסקת בחיוב של כל אחד ואחד מישראל להביא תרומה של מחצית השקל עבור קרבנות הציבור שהקריבו בבית המקדש. את התרומה הזאת אספו בראש חודש אדר.

 

 ולדבר התורה:

""ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"" (שמות כא'; א)
""ואלה"" - לפי רש""י - מוסיף על הראשונים. מה אלה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. כלומר כל התורה כולה היא מהר סיני.

הרב מנחם הכהן בפירושו 'תורת עם' מוסיף שמכאן על דייני ישראל ללמוד את מידת הענווה מהר סיני עליו בחר ה' לתת את התורה לישראל. הר סיני, לפי האגדה, נחשב להר צנוע ולא מתנשא ודווקא עליו נתנה התורה וכך על הדיינים לנהוג.

מעשה בתלמיד חכם צעיר אשר בא אל רבי ברוך מלייפניק בעל ""ברוך טעם"" שיסמיכו לרבנות.
הרב בחן אותו  ומצא שהצעיר הוא תלמיד מופלג, הבקי בארבעה חלקי ה""שולחן ערוך"" על בוריים. אך מתוך תשובותיו הרב שם לב שהלמדן הצעיר לא מצטיין במידות ובענווה יתירה.

אמר לו הרב: מצד בקיאותך, ראוי אתה להיות מוסמך להוראה ולרבנות, אך עדיין עליך ללמוד גם את החלק החמישי של ה"שולחן ערוך". תמה הצעיר: לא שמעתי של "שולחן ערוך" יש חלק חמישי? השיב לו רבי ברוך: זהו החלק שאינו כתוב, אותו שולחן ערוך המלמד את מורי ההוראה בישראל איך עליהם להתנהג עם אנשים, וסעיף ראשון בו הוא "לעולם יהא אדם".


רבי משה מקוברין היה אומר: אבי היה אומר לי שבנוסף לארבעה חלקי "שולחן ערוך" יש צורך בחלק חמישי, המורה כיצד להתנהג עם בני אדם. ואני אומר שיש צורך גם בחלק שישי, כיצד להתנהג עם בני אדם שאינם בני אדם.


שתהיה לכולם שבת שלום

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:51.  תל-אביב- 17:06.  באר-שבע- 17:09.   חיפה- 16:56.

זמני יציאת השבת :

ירושלים- 17:05. תל-אביב- 18:06.  באר-שבע- 18:08.  חיפה- 18:05.

רבנו תם: 18:44



למעונינים הנה הדברים שפרסמתי שנה שעברה.

והנה הדברים על פרשת שקלים משנה שעברה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה