במסגרת הפינה - דברים לפרשת השבוע.
פרשת לך לך
כמה
מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת
לך לך היא פרשת השבוע השלישית בספר בראשית. פרקים י"ב-י"ז.
הפרשה נקראת שלושה שבועת לאחר שמחת תורה, באוקטובר או נובמבר, ועוסקת בתיאור קורות
חייו של אברהם אבינו בחלק הראשון של חייו.
מה בפרשה:
בפרשה
מספר סיפורים: קריאת אלוקים לאברם (שמאוחר יותר משנה שמו לאברהם) לצאת ממולדתו,
ירידה למצרים והתחזות לאחיה של שרי, ההיפרדות מעל לוט, מלחמת ארבעת המלכים את
החמישה, ברית בין הבתרים, המתיחות בין שרי והגר, וברית המילה.
*
לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך
אברהם, שבשלב זה עדיין נקרא אברם, מקבל ציווי אלוקי ללכת לארץ כנען. הוא בא,
עם שרה אשתו ולוט בן אחיו, לארץ ואף בונה מזבח וקורא בשם ה', אולם הרעב מאלץ אותו
לרדת למצרים. עבדי פרעה לוקחים את שרי לבית פרעה ואברם מציג אותה כאחותו מחשש
לחייו (שרה היא באמת בת אחיו). ה' גורם לנגעים קשים בפרעה, ובעקבות כך הוא משחרר
את שרה ושולח את אברם ממצרים ברכוש גדול.
*
מלחמת שליטי בבל בערי כנען
כשאברם חוזר לארץ כנען מתפתח סכסוך בינו ובין לוט שבסופו נפרד לוט מאברם ויורד
אל סדום. אברם עצמו מקבל הבטחה אלוקית כי ארץ כנען תהיה ירושה לזרע שיוולד לו.
אחר כך מתרחשת מלחמת ארבעת המלכים את החמישה: ארבעה משליטי ארץ בבל באים לדכא
חמישה מלכים מקומיים, שליטי סדום והערים שסביבותיה, שמרדו בהם. אברם שומע שלוט
נשבה במלחמה, יוצא בראש אנשיו להילחם בארבעת המלכים, מנצח אותם ופודה את לוט. הוא
מסרב לקחת לעצמו מן השלל ורק מברך את ה' בסיוע מלכיצדק, "כהן לאל עליון".
*
ברית בין הבתרים
ה' כורת עם אברם את ברית בין הבתרים - ההבטחה על הזרע והארץ מקבלת גושפנקה
רשמית על ידי מעשה טקסי של ביתור בעלי חיים. אברם גם מקבל נבואה על העתיד לקרות
לזרעו: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם,
וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה" (ספר בראשית, ט"ו;
י"ג)
*
שרי והגר
שרי אשת אברם רואה כי איננה מצליחה ללדת בן ומציעה לאברם לקחת את הגר שפחתה לאישה.
הגר אכן מתעברת, כתוצאה מכך היא מזלזלת בשרי. שרי מתלוננת על כך בפני אברם, והוא
נותן לה אפשרות לעשות כטוב בעיניה עם הגר. שרי מקשה מאוד את החיים של הגר, וכתוצאה
מכך הגר בורחת. מלאך ה' מתגלה להגר במעיין, אומר לה לשוב חזרה לבית אברם ושרי,
ומברך אותה ואת בנה ישמעאל (שמיד לאחר מכן נולד לה)
*
ברית מילה
אברם כורת ברית נוספת עם ה', היא ברית המילה. הוא מצווה למול את עצמו ואת כל
בני ביתו, וכן לשנות את שמו לאברהם ואת שם אשתו שרי לשרה. ה' מבטיח פעם נוספת ששרה
תלד בן, שייקרא יצחק, ובו תתקיים ברית הזרע והארץ.
ההפטרה
היא מספר ישעיהו פרקים מ'-מ"א. – ההפטרה עוסקת שבני ישראל מגלמים את דרך
אברהם, אבי האומה.
ולדבר תורה:
"וַיּוֹצֵא
אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים…"
משל
המעורר התבוננות באמונת ה', ללא התבוננות רואים רק את המתרחש בעולמנו החומרי,
התבוננות מביאה למסקנה שה' הוא המכוון והוא השולט בכל.
החפץ חיים הביא משל למה הדבר דומה:
לאדם
המגיע בפעם הראשונה בחייו לתחנת רכבת, רואה שזמן קצר לפני צאת הרכבת לדרכה משמיע
אדם מסוים קול שריקה חדה, מיד עם השמע השריקה נראים הרבה בני אדם נחפזים להיכנס אל
תוך הרכבת, זמן קצר אחר כך נשמעת שריקה שניה, ואז ממהרים גם אלה שלא הזדרזו עד
עכשיו, יודעים הם שזמן צאת הרכבת קרוב מאד, בהישמע השריקה השלישית כבר נמצאים כולם
על מקומותיהם, והרכבת יוצאת לדרכה מבלי להמתין לאף אחד, ואפילו לאדם הנכבד ביותר.
עומד
לו אותו אדם וצופה במחזה בפעם הראשונה בחייו, הוא מתמלא הערכה כלפי אותו פקיד
הממונה על המשרוקית, הוא מחליט כי בוודאי הוא המנהיג והמוליך את תנועת הרכבות,
לדעתו אין ספק כי איש זה קובע את זמני הנסיעה, על פיו תיסענה הרכבות ועל פיו
תעצורנה.
ועם מחשבה זו הוא ניגש אליו, נותן לו את הכבוד הראוי למנהלי חברות חשובות, ושואל
אותו שאלות על מהלך הרכבות…
בעל
המשרוקית אינו מבין כלל את פשר הכבוד שנפל בחלקו, הרי מעולם לא כיבדו אותו כל כך,
ואף פעם לא נשאל שאלות שרק המנהל יודע להשיב עליהם, לכן הוא פונה אל השואל ואומר
לו: "את שאלותיך עליך להפנות למנהל הרכבת!"
משיב השואל בתמיהה: "הלא כבודו הוא המוליך והמביא?!…"
פורץ
הפקיד בצחוק ואומר לו: "אני רק פקיד זוטר שמקבל את ההוראות מגבוה, מנהל הרכבת
אינו מסתובב כאן על הרציף עם משרוקית, הוא יושב לו על כורסתו למעלה במשרד, ומשם
הוא מעביר את ההוראות לפקידיו, אנו רק המבצעים"…
והנמשל
הוא:
רוב בני אדם טועים, בחושבם כי הסיבות לכל הנעשה בעולם, נהירות ופשוטות להם, למעשה
טעות גדולה הם טועים, הסיבה לכל מה שקורה, זוהי גזירת עליון שהוא גבוה מעל גבוה
שומר ונסתר ונעלם מעין כל.
מה
שנראה לבני האדם כסיבה אינו אלא המסובב מאת השם יתברך, כשם שגם בעל המשרוקית אינו
אלא המבצע של ההוראות שניתנו לו מגבוה…
שתהיה
לכולנו שבת שלום ובשורות טובות
זמני
כניסת השבת:
ירושלים-
16:03. תל-אביב- 16:23. באר-שבע- 16:26. חיפה- 16:13
זמני
יציאת השבת:
ירושלים-
17:21. תל-אביב- 17:22. באר-שבע- 17:23. חיפה- 17:21
רבנו
תם- 17:58
קישור
לדף פרשת לך לך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה