במסגרת הפינה - דברים לפרשת השבוע.
פרשת וירא
כמה
מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת וירא היא פרשת השבוע
הרביעית בספר בראשית. פרקים י"ח-כ"ב.
מה בפרשה
*
ביקור המלאכים וצחוקה של שרה
הפרשה נפתחת בסיפור ביקור שלושת המלאכים בבית אברהם. שלושה מלאכים באים אל
אברהם ומבשרים לו כי עתיד להיוולד לו בקרוב בן.
שרה, ששומעת את הדברים, צוחקת, וה' גוער בה: "למה זה צחקה שרה... הייפלא מה' דבר?!"
המלאכים עוזבים את אברהם והולכים לסדום, כדי להחריב אותה וכדי להציל את לוט
ומשפחתו.
*
סדום ובנות לוט
ה' מספר לאברהם על כוונתו להפוך את הערים, ואברהם מנהל דו-שיח ארוך עם ה'
במטרה להציל את הערים, אך לשווא. המלאכים באים לסדום ומתארחים בביתו של לוט. באמצע
הלילה דורשים אנשי העיר מלוט שיוציא אליהם את האורחים "ונדעה אותם". לוט
מסרב, המלאכים לוקחים אותו ואת משפחתו ועוזבים את העיר. ה' הופך את סדום והערים
שלידה וממטיר עליהן גופרית ואש מהשמיים.
לוט נמלט אל העיר צוער, אולם אשתו שהביטה אחורה הופכת לנציב מלח. לוט עוזב את צוער
ושוהה במערה עם שתי בנותיו. הן מצדן בטוחות שלא נשאר איש בעולם שיוכלו להוליד ממנו
ילד, לכן הן משכרות את אביהן ומולידות ממנו ילדים, שמהם יצאו העמים עמון ומואב.
*
לידת יצחק וגירוש הגר וישמעאל
אברהם עובר לגור בעיר גרר, שם נלקחת שרה לבית המלך אבימלך. ה' בא לאבימלך בחלום
ומצווה עליו להחזיר את שרה לאברהם. אבימלך נוזף באברהם על שטען ששרה היא אחותו.
שרה מולידה בן, ואברהם מל אותו וקורא לו יצחק.
לפי דרישתה של שרה ובהסכמת ה', מגרש אברהם את הגר וישמעאל למדבר. הגר תועה במדבר
וישמעאל קרוב למות, ואז נגלה אליה מלאך ה', מראה לה באר מים ומבטיח לה כי ישמעאל
יהיה לגוי גדול.
אברהם ואבימלך כורתים ברית, ואברהם משתקע בבאר שבע.
* עקדת
יצחק
בסוף הפרשה מסופר על עקדת יצחק: ה' מצווה את אברהם להעלות את בנו לעולה. אברהם
לוקח את יצחק והולך לארץ המוריה, שם מראה לו ה' את המקום שבו יבנה את המזבח. אברהם
עוקד את יצחק ומניף את המאכלת על בנו, ואז עוצר בעדו מלאך ה' ומורה לו "אל
תשלח ידך אל הנער... עתה ידעתי כי ירא אלוהים אתה". אברהם מבחין באיל הנאחז
בסבך ומעלה אותו לעולה במקום יצחק, וה' מבטיח לו שוב ריבוי זרע ואת ירושת ארץ
ישראל. אברהם ויצחק חוזרים לבאר שבע, ושם מתבשר אברהם על הילדים שנולדו לנחור
אחיו, בהם בתואל אבי רבקה.
ולדבר תורה:
אברהם
אבינו, לא רק אבינו הוא, כי אם אב המון גויים הוא. אין הוא מיליטריסט. לא למלחמה
נשואות פניו, כי אם להשפעה חינוכית בדרכי שלום. "אברהם מגייר את האנשים ושרה
מגיירת את הנשים". על כן, בבוא אליו אבימלך מלך פלישתים ופיכול שר צבאו,
ובהציעם בפניו הסכם שלום בשבועה - לא היסס, ועוד לפני סיכום פרטי ההסכם והמפות
המצורפות, הודיע: "אנוכי אישבע".
לקח
אברהם צאן ובקר ונתן לאבימלך. (משום מה, לא כתוב מה נתנו לו הפלישתים...). וכדי
להבטיח את הכרת הפלישתים בבעלותו על הבאר שלו, אשר נגזלה ממנו - הוסיף ונתן עוד
שבע כבשות כמחווה של רצון טוב, כ"צעד בונה אמון".
אך
לא זו בלבד. לא באו הפלישתים לבקש כי אם שבועה. אך אברהם אבינו, כה חשוב הוא הסכם
השלום בעיניו, עד כי הוא כורת ברית בינו לבינם. מרוצים חוזרים השכנים לביתם.
"ויקם אבימלך ופיכול שר צבאו, וישובו אל ארץ פלישתים". לאחר הכרתו של
אברהם בריבונותם, נקראת ארץ גרר - לראשונה בתורה - בשמה החדש: "ארץ
פלישתים". ומאז, אף שאברהם חי בבאר שבע, זו שבעלותו עליה הוכרה באותו הסכם -
אינו אלא גר בארץ הפלישתים: "ויטע אשל בבאר שבע... ויגר אברהם בארץ פלישתים
ימים רבים". ומאז ועד היום נשאר שערה הדרומי של ארץ ישראל פרוץ בפני אויבים
ופולשים.
שתהיה
לכולנו שבת שלום ובשורות טובות
זמני
כניסת השבת:
ירושלים-
16:00. תל-אביב- 16:19. באר-שבע- 16:22. חיפה- 16:09
זמני
יציאת השבת:
ירושלים-
17:17. תל-אביב- 17:19. באר-שבע- 17:20. חיפה- 17:17
קישור
לדף פרשת וירא
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה