במסגרת הפינה - דבר תורה לפרשת השבוע.
פרשת שלח
פרשה לא קלה לפנינו, ובעצם גם עירי עוברת עכשיו תקופה לא ממש קלה.
בכלל מפחיד לחשוב שערב קודם עוד הייתי במסעדה ששוכנת מתחת לבניין שנפגע :-0
פרשת שלח (או שלח לך) היא פרשת השבוע הרביעית בספר במדבר. הפרשה
מתחילה בפרק י"ג פסוק א ומסתיימת בפרק ט"ו פסוק מא.
נושאי הפרשה:
החלק המרכזי של הפרשה הוא חטא המרגלים. לפי צו אלוקים שולח משה רבנו קבוצה של
12 מרגלים - נשיאי השבטים לתור את ארץ כנען.
שליחות המרגלים נמשכת ארבעים ימים ובשובם חוזרים המרגלים עם אשכול
ענבים כבד עד כדי שהיו צריכים לשאת אותו על מוט, רימון ותאנה. המרגלים מתארים את
טובה של הארץ:
אך עשרה מהם צופים בעיות קשות בכיבושה ומוציאים את דיבת הארץ רעה
בקביעתם כי היא "ארץ אוכלת יושביה".
בני ישראל, ששומעים את הדברים מתלוננים ומתכננים לשוב למצרים. (הבכי
לפי המסורת היה בליל תשעה באב).
שני המסתייגים, יהושע בן נון וכלב בן יפונה, מהסים את האחרים ומנסים
לעודד את העם: "עלה נעלה וירשנו אתה כי יכול נוכל לה" (י"ג, ל).
אלוקים מתגלה לעם ומבקש להכות את העם כולו במגפת דבר ולהשמיד אותו.
לאחר תחינות של משה מומתק העונש, ונקבע שבני ישראל ישהו במדבר סיני
ארבעים שנה, כנגד ארבעים ימים שהיו המרגלים בארץ, עד שימותו כל בני הדור, מבן
עשרים ומעלה, למעט יהושע וכלב.
קבוצה קטנה (המעפילים) מבני ישראל מנסה להתקדם ולהיכנס לארץ ישראל
באופן עצמאי, אולם ניגפת במלחמה מול העמלקי.
בהמשך הפרשה מובאים מספר ציווים הלכתיים, ובהן הציווי על הנסכים,
הפרשת חלה, והבאת פר כקורבן חטאת על חטא כללי של העם.
בני ישראל מניחים במשמר אדם שנמצא מקושש עצים בשבת, עד שיינתן הדין
לחטא מסוג זה. הם מצווים על ידי האל להמיתו בסקילה וכך נעשה.
בסוף הפרשה מובא הציווי על מצוות ציצית (אותו קוראים בכל יום בקריאת
שמע).
ההפטרה היא בספר יהושע, פרק ב' פסוק א-כד. בהפטרה מסופר על המרגלים
ששלח יהושע ליריחו לפני הכניסה לארץ ישראל ועל הקורות אותם בבית רחב הזונה.
ולדבר התורה
כמה פנינים לפרשה
"שלח לך אנשים"
"למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים? רש"י מפרש- לפי שלקתה על עסקי דיבה שדיברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר".
"למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים? רש"י מפרש- לפי שלקתה על עסקי דיבה שדיברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר".
האם דומה דיבה על עצים ואבנים ללשון הרע שדיברה מרים על משה? אלא
עיקר חטאם של המרגלים היה בהתייחסותם אל ארץ ישראל כאל עצים ואבנים, ולא כאל דבר
שיש בו נשמה. לפי המסורת- בארץ ישראל יש רוח חיים, והיא תובעת את עלבונה מן
המוציאים עליה דיבה.
"ויתרו את ארץ כנען"
ההולך לתור ארץ - מבקש לראות את היפה שבה וליהנות מן הטוב שלה, ואילו היוצא למשימת ריגול בארץ אויב, מחפש בה את צדדי חולשתה ומבקש לראות את הרע ואת המכוער שבה.
ההולך לתור ארץ - מבקש לראות את היפה שבה וליהנות מן הטוב שלה, ואילו היוצא למשימת ריגול בארץ אויב, מחפש בה את צדדי חולשתה ומבקש לראות את הרע ואת המכוער שבה.
כאשר שלח משה את האנשים על פי ה', שלח אותם כתיירים - "לתור את
ארץ כנען", לראות את טובה ולחזור להגיד את שבחיה לבני ישראל. על כן מדברת
עליהם התורה בכל הפרשה כעל "תיירים", ואינה מזכירה כלל לשון ריגול. אך
כאשר אמונתם בה' ובמשה עבדו התרופפה, ואמרו (דברים א, כב): "נשלחה אנשים
לפנינו ויחפרו לנו את הארץ", הם הפכו מתיירים למרגלים, כי עשו מעשה מרגלים
ולא מעשה תרים. (ע"פ הכתב והקבלה).
"ולקחתם מפרי הארץ"
רבי ישראל הבעש"ט היה אומר: "ולקחתם מפרי הארץ", על האדם לקחת דוגמא מפרי הארץ: בתחילה זורעים, ורק אחרי שהזרעים נרקבו לגמרי באדמה והם כמו כלו והיו לכלום, מתחיל הזרע לצמוח ולגדול, ולתת את פריו.
רבי ישראל הבעש"ט היה אומר: "ולקחתם מפרי הארץ", על האדם לקחת דוגמא מפרי הארץ: בתחילה זורעים, ורק אחרי שהזרעים נרקבו לגמרי באדמה והם כמו כלו והיו לכלום, מתחיל הזרע לצמוח ולגדול, ולתת את פריו.
שתהיה לכולם שבת שלום ובשורות טובות.
זמני כניסת השבת:
ירושלים- 19:11. תל-אביב- 19:27. באר-שבע- 19:27. חיפה- 19:20
זמני יציאת השבת:
ירושלים- 20:29. תל-אביב- 20:32. באר-שבע- 19:30. חיפה- 20:34
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה