יום שישי, 18 במרץ 2011

פרשת השבוע - פרשת צו (שבת זכור)

 

במסגרת הפינה - דבר תורה לפרשת השבוע.

 

פרשת צו - שבת זכור

כמה מלים על הפרשה מהויקיפדיה.

פרשת צו היא פרשת השבוע השנייה בספר ויקרא. היא מתחילה בפרק ו' פס' א' ומסתיימת בפרק ח' פס' לו'.

חלקה הראשון של הפרשה ממשיך את העיסוק בקורבנות שהחל בפרשה הקודמת, פרשת ויקרא; ואולם ההתייחסות בפרשת צו ממוקדת יותר בנקודת המבט של הכוהנים, בעוד בפרשת ויקרא נקודת המבט היא של מביא הקורבן.

בתחילת הפרשה מובא ציווי על תרומת הדשן, ואחר כך דיני קורבן מנחה, קורבן חטאת, קורבן אשם, קורבן שלמים ואיסור אכילת חֵלֶב.

החלק השני של הפרשה עוסק בשבעת ימי המילואים, כלומר בקיום טקסי חנוכת המשכן שעליהם נצטווה משה בפרשת תצווה. (ספר שמות)

במסגרת זו הוקדשו אהרן ובניו לכהונה, הולבשו בבגדים המיוחדים להם וכד'.

השבת מפטירים בפרשת זכור -

 

השבת מפטירים בפרשת זכור -הפרשה עוסקת בחיוב לזכור את מלחמת עמלק שארעה זמן קצר לאחר יציאת מצרים. בנוסף עם ישראל מצווה למחות ולהשמיד את זכר עמלק.

יש פרשנים אשר טוענים שהמן הוא מזרע עמלק (המן האגגי) ולכן קוראים את הפרשה סמוך לפורים.

 

 

ולדבר התורה

כמה פנינים לפרשה


* "צו את אהרן ואת בניו לאמר"
בפרשה הקודמת כתוב: "וערכו בני אהרן", "וזרקו בני אהרן", "ונתנו בני אהרן", ואילו כאן, כאשר מגיעים לאהרן עצמו, לשון הכתוב הוא ציווי. מדוע זה כך ?

הרשב"ם מסביר את ההבדל בסגנונות בכך שבפרשת "ויקרא", כל הנאמר בעניין הקורבנות נאמר לבני ישראל, שעליהם לדעת את הדברים.

הקב"ה לא רצה לצוות את העם בכללו על הקורבנות, ולפיכך הוא רק "דיבר אליהם", מי מהם שיביא קורבן, שיעשה כך וכך...

ואילו בפרשת צו, הדינים נאמרו כלפי הכוהנים עצמם. משרתי בית ה'. אליהם דיברה התורה בלשון "צו את אהרן ואת בניו".

 

* "ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו"
"כהן גדול שלבש בגדי כהן הדיוט - עבודתו פסולה".  לפי דבר 'הספרי' - הסיבה לכך היא שאסור לאדם גדול ל"שחק" בענווה יתירה.

ו"ילקוט שמעוני" אומר  "שלא ילבש בגדי חול עימהן" - כלומר שהכהן לא ישתמש בבגדי הקודש לענייני חולין, שלא ינצל את בגדי הקודש ומעמדו למטרות שאינן קדושות.

 

* "והרים את הדשן"
ביום הקדוש ביותר - יום הכיפורים, במקום הקדוש ביותר - קודש הקודשים, מתחיל הכהן הגדול את עבודת הקודש (סדר העבודה) ב...הרמת הדשן, כלומר, בהורדת האפר מעל המזבח. מכך ניתן ללמוד שאת עבודת הקודש יש להתחיל מהדברים הפשוטים. מלמטה. כך גם בכל דבר בחיינו ובעיקר בחינוך.

כמו כן את הרמת הדשן מבצע הכהן הגדול בעצמו, לא עוזריו השונים.זה בא ללמד אותנו שאין מלאכה בזויה. ואומר על כך רבי שמחה בונים מפשיסחה: התורה חששה, שהכהן הגדול בקודש הקודשים ביום הכיפורים יעסוק רק בעניינים הרוחניים הנשגבים, וישכח להתפלל על העניינים ה"פשוטים", הגשמיים, פרנסתם של ישראל וצרכיהם ה"פשוטים" האחרים. לפיכך נצטווה הכהן הגדול, שעם היכנסו לקודש הקודשים, יחליף את בגדי הכהונה בבגדים פשוטים, ויתחיל דווקא בעבודת חולין הכי פשוטה. אז, ודאי יזכור, כי "מרובים צרכי עמך".

 

שתהיה לכולם שבת שלום וחג פורים שמח.

 זמני כניסת השבת:

ירושלים- 17:13 תל-אביב- 17:28. באר-שבע- 17:31חיפה- 17:19

 זמני יציאת השבת:

ירושלים- 18:26. תל-אביב- 18:28. באר-שבע- 18:28. חיפה- 18:27

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה