במסגרת פינתנו - דבר תורה לפרשת השבוע.
פרשת שמות
השבת
אנחנו מתחילים חומש חדש – שמות.
כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת שמות היא פרשת השבוע הראשונה בספר שמות. פרקים א'-ו.
בפרשת
שמות מסופר על תחילת שעבוד עם ישראל במצרים ועל שנות חייו הראשונות של משה ובחירתו
להנהגה. בפרשה זו מוצגות כמה מן הדמויות שיופיעו במהלך הפרשות והספרים הבאים, בהן
מרים ואהרן אחיו של משה וכן פרעה, מלך מצרים שמשעבד את עם ישראל.
תחילת
הפרשה מקשרת לסיומו של ספר בראשית ומסכמת את שמות בני ישראל שירדו למצרים. עם
ישראל, המכונה כך לראשונה על ידי פרעה, מזוהה בעיני המצרים כסיכון פוטנציאלי ועל
כן מחליטים המצרים לדכא אותו במספר דרכים - שעבוד פיזי ובניית "ערי
מסכנות" ובהמשך ציווי על המתת כל הזכרים הנולדים. המיילדות המופקדות על ביצוע
המשימה אינן מצייתות לציווי זה, ומצילות את הילדים. בעקבות מעשי המיילדות, מסופר
כי ה' גמל להן טובה "ויעש להן בתים".
פרעה
מרחיב את הציווי ומורה אותו לכל המצרים: "כל הבן היילוד היאורה
תשליכוהו". על רקע הציווי הנ"ל, מספרת הפרשה על זוג עבריים משבט לוי
הנישאים ומביאים לעולם בן זכר. אם הילד חוששת להשאירו בביתה, בונה לו תיבה ומניחה
אותו בתוך התיבה ביאור. בת פרעה מגלה את הילד, קוראת לו "משה", לוקחת
אותו לביתה ומגדלת אותו בארמון פרעה. כשמשה גדל הוא יוצא לפגוש את בני עמו
המשועבדים לפרעה. הוא מתערב בשני סכסוכים אלימים ומציל את הנרדפים, ועקב כך נאלץ
לברוח לארץ מדין. על הבאר במדין הוא מסייע לבנותיו של יתרו, ובעקבות כך גר בביתו
ונושא את אחת מבנותיו, צפורה. למשה נולדים שני בנים, גרשם ואליעזר.
באחת
הפעמים שמשה רועה את צאן יתרו הוא מגיע להר סיני ורואה שם סנה בוער באש. אלוקים
מדבר אל משה מתוך הסנה, מודיע לו שהחליט לגאול את עם ישראל ולהביאם לארץ ישראל, ה'
מטיל על משה את הנהגת העם. משה מנהל משא ומתן ארוך עם אלוקים ומעלה בעיות רבות
שעשויות להפריע לו במשימה זו. אלוקים מצייד את משה באותות ובמופתים שיעזרו לו
לשכנע את העם ואת פרעה בדבריו.
משה
לוקח את אשתו ואת בניו בדרך חזרה למצרים.
משה
נפגש עם אהרן במצרים ושניהם באים לפני פרעה ותובעים בשם ה': "שלח את
עמי". פרעה מסרב ומקשה את תנאי השעבוד של בני ישראל. הם מצדם מתלוננים למשה
שבואו רק הרע את המצב, והוא קובל לפני אלוקים. אלוקים עונה למשה: "עתה
תראה... כי ביד חזקה ישלחם, וביד חזקה יגרשם מארצו".
ולדבר התורה:
ויקם
מלך חדש על מצרים, אשר לא ידע את יוסף (א, ח)
מהו
"אשר לא ידע את יוסף"? מסביר הכלי יקר:
כשרואים את מה שיוסף עבר, שמים לב שכל מאמצי האחים לחסום את ייעודו ולמנוע ממנו
למלוך (כפי שהראוהו משמים בחלום), לא רק שנכשלו, אלא אדרבה, יותר מכך – דווקא
פעולות האחים, הן אלה שבסופו של דבר הביאו להתגשמות החלום ולהמלכת יוסף (הם הרי זרקו
אותו לבור ומכרו אותו למצרים, וכך התגלגל הדבר שהפך שם למלך, והתגשם החלום);
והנה,
פרעה לא הפנים לקח זה, ובדומה לאחי יוסף בתחילת הדרך, גם הוא ניסה למנוע את מה
שכבר נקבע משמיים; וכשנאמר לו שיקום מושיע לישראל, התחכם ועשה פעולות שונות למנוע
זאת (שהרי זו הייתה מטרת השלכת הילדים ליאור, להמית את מושיעם העתידי של ישראל,
כמובא ברש"י בסוף פסוק טז); אך לבסוף, בדיוק כמו אצל יוסף ואחיו, דווקא
הפעולות שעשה פרעה כדי למנוע את גאולת ישראל ולהרוג את מושיעם העתידי, הן בדיוק
הפעולות שבזכותן ניצל משה וגדל אצל פרעה (שהרי כך בתיה מצאה את משה ביאור וגידלה
אותו בבית פרעה עצמו), עד שבסופו של דבר נגאלו ישראל על ידו.
נמצא
שבשני המקרים, דווקא התחבולות והצעדים הפסולים שננקטו כדי להתחכם נגד הגזירה, היו
אלה שהביאו לבסוף להתקיימותה.
וזהו
שנאמר על פרעה, "אשר לא ידע את יוסף" – פרעה לא הפנים את מוסר ההשכל ממה
שאירע ביוסף; שאם היה עושה כך, היה מבין שלא ניתן להתחכם נגד מה שנקבע זה מכבר,
וכל התחכמות כזו רק מקרבת את הגזירה.
שתהיה
לכולם שבת שלום.
זמני
כניסת השבת:
ירושלים-
16:19. תל-אביב- 16:38. באר-שבע- 16:42. חיפה- 16:28
זמני
יציאת השבת:
ירושלים-
17:39. תל-אביב- 17:41. באר-שבע- 17:42. חיפה- 17:39
רבנו
תם- 18:19
קישור לדף פרשת שמות
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה