יום שישי, 25 באוקטובר 2024

פרשת השבוע - פרשת בראשית

 במסגרת פינתנו - דבר תורה לפרשת השבוע. 

פרשת בראשית – מכונה 'שבת בראשית' 

לפני כ-12 שנה, התחלתי בלוג פינת "פרשת השבוע" – זה נבע מכך שלעתים פתאום שמתי לב שאני לא יודעת מה הפרשה השבת וזה הפריע לי...
אחרי תקופה שכתבתי את הפינה, והקפדתי כל שבוע לעלות תוכן הקשור לפרשת השבוע, נוצר לחץ מסויים בגללו לא הספקתי לעשות את זה – גם היתה תקופה שלא היה מחשב נייח (בו אני מעדיפה להשתמש...)
לפני כ-4 שנים ניסתי לחזור לפינה ולא המשכתי – הפעם אני מקווה להתמיד. 
עוד נתון מעניין – בשנים האחרונות יש יותר תכנים הקשורים לפרשת השבוע – ולכן אולי לא היה לי לחץ להמשיך... אחרי שמחת תורה של שנה שעברה, גם אם רציתי לחזור ולהתעסק בזה, המלחמה גרמה שכמעט ולא נגעתי בבלוג... פרשת/שבת בראשית היא מיוחדת עבורי – היא שבת החתן שלנו✿

כמו כן היא קרובה ליומההולדת שלי 😊 


כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה. פרשת בראשית היא פרשת השבוע הראשונה בספר בראשית ובתורה כולה. היא מתחילה בתחילת הספר ומסתיימת בפרק ו' פסוק ח.
את פרשת בראשית קוראים בדרך כלל בשבת הראשונה שאחרי חג הסוכות. את תחילת הפרשה קוראים גם ביום שמחת תורה, מיד לאחר שמשלימים את התורה בקריאת פרשת "וזאת הברכה" האחרונה שבתורה. העולה לקריאה ביום 'שמחת תורה' מכונה "חתן בראשית". הפרשה ובעצם התורה מתחילה במילים: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ..."

נושאי הפרשה: פרשת בראשית והפרשה שאחריה, פרשת נח, 
עוסקות בתולדות העולם והאנושות לפני תחילת האירועים שכוננו את עם ישראל. בפרשת בראשית מתוארים בריאת העולם וקורות בני האדם עד המבול, כדלהלן: תיאור בריאת העולם - התיאור המוכר של בריאת העולם על ידי אלוהים בשישה ימים: האור והחושך, השמים, הים והיבשה, עולם הצומח, השמש, הירח והכוכבים, עולם החי והאדם. היום השביעי, שבו שבת אלוהים ממלאכתו, נקבע כיום שבת. 
תיאור המפרט את בריאת האדם, הבאתו לגן עדן ובריאת האישה. בהמשך ישיר לתיאור זה מסופר על חטא עץ הדעת - כיצד גרם הנחש לאדם וחוה לאכול מפרי עץ הדעת והעונש שקיבלו על כך. מעשה קין והבל - קין עובד האדמה רוצח את אחיו הבל רועה הצאן ונענש בגלות. מסופר גם על השושלת שיצאה מקין, עד למך ובניו. תולדות עשרת הדורות שמאדם עד נח. הפרשה מסתיימת בתיאור השחיתות המוסרית שעלתה בעולם, ועל התקווה שהביאה הולדתו של נח, שכן נח "מצא חן בעיני ה'". 


ולדבר התורה

דבר תורה שמצאתי ברשת יקוו המים אל מקום אחד, ותראה היבשה (א, ט) מסופר על ר' חיים מוולוז'ין, שהביא את בנו הקטן (לימים ר' יצחק מוולוז'ין, תלמיד הגר"א) אל הגאון מוילנא, וביקש הגאון לבחון את הילד, ושאל אותו אם התחדש לו חידוש לאחרונה. והשיב לו הילד: נאמר בפסוק "יקוו המים אל מקום אחד", ואם כך, ברור שהתוצאה היא שתיראה היבשה, ולשם מה הוצרך הכתוב להוסיף את המובן מאליו, "ותיראה היבשה"? אלא, אמר הילד, התשובה היא כך: ידועים דברי חז"ל (בראשית רבה פרשה ה,ה), שהתנה הקב"ה עם הים כבר בשעת בריאתו, שלעתיד לבוא, כאשר ירדפו המצרים אחר בני ישראל, ייקרע הים בעבור בני ישראל, ויעברו ביבשה בתוך הים. וסיכום זה עם הים, היה תנאי לבריאתו. ואם כן, זו כוונת התוספת בפסוק: "יקוו המים אל מקום אחד" – הקב"ה עומד כעת ליצור הים, אך התנאי לכך הוא – "ותראה היבשה": כשיעברו בני ישראל בים סוף, ייקרע הים עבורם ותיראה היבשה ויעברו ביבשה בתוך הים. כששמע הגאון את חידוש הילד, שיבח אותו ואמר, שהוא מובטח שיהיה גדול בישראל [מובא ב"טללי אורות"]. 
שתהיה לכולנו שבת שלום 

זמני כניסת השבת:
ירושלים- 17:16. תל-אביב- 17:35. באר-שבע- 17:38. חיפה- 17:25 

זמני יציאת השבת: ירושלים- 18:32. תל-אביב- 18:33. באר-שבע- 18:34. חיפה- 18:32 

רבנו תם: 19:09

 קישור לדף פרשת בראשית