עבר עלינו עוד שבוע עמוס. המון דברים שתכננתי נפלו להם. ככה זה כשבבית יש חולים. אז נשלח איחולי בריאות לבתי ולכל שאר החולים
במסגרת הפינה - דבר תורה לפרשת השבוע.
פרשת משפטים
כמה דברים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת משפטים היא הפרשה השישית בספר שמות. רוב הפרשה מפרטת מצוות ודינים רבים (זה בעצם המשך למעמד הר סיני) ולכן היא נקראת פרשת משפטים.
בחלק מהשנים קוראים את פרשת משפטים בשבת הסמוכה לראש חודש אדר ולפיכך קוראים בה גם את הפרשיה הראשונה מ"ארבע פרשיות" - פרשת שקלים. השנה זה לא כך כי השנה היא שנה מעוברת.
רוב מצוות הפרשה עוסקות במשפט העברי, בדינים ובהלכות הנוגעים ליחסים משפטיים בין אדם לחברו כמו: דיני עבד עברי ואמה (שפחה) עברייה, דינים בנוגע לאלימות בכל צורה שהיא (כמו רצח, חבלה גופנית, קללה), דיני נזיקין ועוד. לקראת סוף הפרשה מפורטים גם מצוות שבין אדם למקום, כמו מצוות שבת, שמיטה ועוד.
הפטרת הפרשה (השנה יקראו בה – אם כי כל שנה נהוג לקרא אותה כי לרוב השבת נופלת בשבת בה קוראים מפטיר של 'ארבעה פרשיות' הסובבות את חודש אדר - חג פורים או שזאת שבת ראש חודש.) היא מספר ירמיהו פרק ל"ד, שם מתאר ירמיהו את דיני העבד העברי, ונוזף בעם על שאינם מקיימים אותם.
ולדבר התורה:
כמה 'פנינים' מעניינים שמצאתי על הפרשה.
* בתחילת הפרשה כתוב "ואלה המשפטים".
אמרו חז"ל: כשאדם בא לפני בית-דין של מעלה, שואלים אותו בתחילה: "נשאת ונתת באמונה?", ורק אחר כך שואלים אותו: "האם קבעת עתים לתורה?".
דבר זה בא ללמד אותנו, שלפני שקובעים עתים לתורה, לפני שבאים ללמוד תורה חייבים לקיים את הדינים שבין אדם לחברו.
* הדין הראשון שמופיע בפרשת משפטים הוא חוק עבד עברי. נשאלת השאלה מדוע התורה מביאה את חוקי עבד עברי כבר בהתחלה, מיד לאחר עשרת הדיברות. הרי בני ישראל רק עכשיו יצאו מעבדות קשה לחירות, לכן לא נראה שהם ימהרו לקחת לעצם עבדים עבריים. אלא מפרש "אוזניים לתורה" שהתורה ירדה לסוף דעתו של האדם, כי דווקא מי שסבל קשות והתענה תחת יד עריץ נוקשה, עלול מיד לאחר שחרור להפוך לעריץ ומדכא. לכן קבעה התורה את דיני העבדים דבר ראשון לאחר עשרת הדברות.
שתהיה לכולם שבת שלום.
זמני כניסת השבת:
ירושלים- 16:34. תל-אביב- 16:48. באר-שבע- 16:52. חיפה- 16:38
זמני יציאת השבת:
ירושלים- 17:49. תל-אביב- 17:50. באר-שבע- 17:52. חיפה- 17:48
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה