יום חמישי, 29 באוקטובר 2009

יום הזכרון לרבין ויום פטירת רחל אמנו




התמונה לקוחה מכאן
אתמול פורסמה כתבה במעריב (NRG)
המתייחסת לכך שבבתי הספר הדתיים לא מתייחסים לטקס רבין ברצינות ומקדישים אותו בעיקר לפטירת רחל אמנו.. האמת שבעיני זה דווקא מאד הגיוני שבטקס של יום רבין ישנה התייחסות לרחל. - מהכתבה נדמה שבתי הספר הדתיים מזלזלים ביום ובזכר רבין - אבל אני חושבת שזה ממש לא כך.
מאז ומעולם התייחסו בבתי הספר הדתיים ליום פטירת רחל אמנו (לפחות בבתי הספר בהם למדתי...), אולי לא עשו את זה בטקס בית ספרי - אבל תמיד היתה התייחסות.  לכן נראה לי מאד הגיוני לשלב בטקס לזכר רבין גם את רחל אימנו. בעיני זה בכלל לא מעיד על זלזול בכבודו של רבין - כמו שקבעה החוקרת (ציטוט:"כשמכניסים עוד אירועים לאותו תאריך זה מפחית מעוצמתו של כל אירוע", קובעת ויניצקי-סרוסי.) אלא להיפך - זה נותן נופך יותר עמוק לטקס וליום.
אני זוכרת שבאותו לילה בו אירע הרצח, חשבתי לעצמי על התאריך והחשיבות שלו (כמו שהזכרתי קודם - י"א מרחשוון הוא תאריך החקוק אצל הרבה יהודים...)
ואגב ביהדות זה מאד מקובל לכנס ולשלב באותו יום כמה מאורעות - אפשר לראות את זה בתשעה באב למשל - לפי המשנה במסכת תענית אירעו בתאריך חמישה מאורעות קשים בעם ישראל כמו למשל בתשעה באב נגזר על אנשי המדבר שלא יכנסו לארץ (בגלל חטא המרגלים). כמו כן גם גירוש ספרד ומאורעות קשים בשואה חלו בתשעה באב. בעצם, גם גירוש המתיישבים בגוש קטיף חל באותו יום  - ואני לא רואה שהם מקטינים בעיני את החשיבות של היום - אלא להיפך מעצימים אותו.
וממש באותו הקשר - אם כבר אנחנו עוסקים בשאלה איך לכבד את היום הזה  - נראה לי קצת תמוה שהיום מתקיימים כסדרם משחקי הכדורסל בליגת התיכונים.
זה בעיני הרבה יותר מפחית מחשיבות יום רבין מאשר לשלב בטקס וביום עצמו את יום פטירת רחל אימנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה