יום שישי, 30 באוקטובר 2015

פרשת השבוע - פרשת וירא


במסגרת הפינה - דברים לפרשת השבוע.

פרשת וירא

כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת וירא היא פרשת השבוע הרביעית בספר בראשית. פרקים י"ח-כ"ב.
מה בפרשה
* ביקור המלאכים וצחוקה של שרה
הפרשה נפתחת בסיפור ביקור שלושת המלאכים בבית אברהם. שלושה מלאכים באים אל אברהם ומבשרים לו כי עתיד להיוולד לו בקרוב בן.
שרה, ששומעת את הדברים, צוחקת, וה' גוער בה: "למה זה צחקה שרה... הייפלא מה' דבר?!"
המלאכים עוזבים את אברהם והולכים לסדום, כדי להחריב אותה וכדי להציל את לוט ומשפחתו
.

* סדום ובנות לוט
ה' מספר לאברהם על כוונתו להפוך את הערים, ואברהם מנהל דו-שיח ארוך עם ה' במטרה להציל את הערים, אך לשווא. המלאכים באים לסדום ומתארחים בביתו של לוט. באמצע הלילה דורשים אנשי העיר מלוט שיוציא אליהם את האורחים "ונדעה אותם". לוט מסרב, המלאכים לוקחים אותו ואת משפחתו ועוזבים את העיר. ה' הופך את סדום והערים שלידה וממטיר עליהן גופרית ואש מהשמיים
.
לוט נמלט אל העיר צוער, אולם אשתו שהביטה אחורה הופכת לנציב מלח. לוט עוזב את צוער ושוהה במערה עם שתי בנותיו. הן מצדן בטוחות שלא נשאר איש בעולם שיוכלו להוליד ממנו ילד, לכן הן משכרות את אביהן ומולידות ממנו ילדים, שמהם יצאו העמים עמון ומואב
.

* לידת יצחק וגירוש הגר וישמעאל
אברהם עובר לגור בעיר גרר, שם נלקחת שרה לבית המלך אבימלך. ה' בא לאבימלך בחלום ומצווה עליו להחזיר את שרה לאברהם. אבימלך נוזף באברהם על שטען ששרה היא אחותו
.
שרה מולידה בן, ואברהם מל אותו וקורא לו יצחק.
לפי דרישתה של שרה ובהסכמת ה', מגרש אברהם את הגר וישמעאל למדבר. הגר תועה במדבר וישמעאל קרוב למות, ואז נגלה אליה מלאך ה', מראה לה באר מים ומבטיח לה כי ישמעאל יהיה לגוי גדול
.
אברהם ואבימלך כורתים ברית, ואברהם משתקע בבאר שבע
.

* עקדת יצחק
בסוף הפרשה מסופר על עקדת יצחק: ה' מצווה את אברהם להעלות את בנו לעולה. אברהם לוקח את יצחק והולך לארץ המוריה, שם מראה לו ה' את המקום שבו יבנה את המזבח. אברהם עוקד את יצחק ומניף את המאכלת על בנו, ואז עוצר בעדו מלאך ה' ומורה לו "אל תשלח ידך אל הנער... עתה ידעתי כי ירא אלוהים אתה". אברהם מבחין באיל הנאחז בסבך ומעלה אותו לעולה במקום יצחק, וה' מבטיח לו שוב ריבוי זרע ואת ירושת ארץ ישראל. אברהם ויצחק חוזרים לבאר שבע, ושם מתבשר אברהם על הילדים שנולדו לנחור אחיו, בהם בתואל אבי רבקה
.




ולדבר תורה:
אני ממשיכה להביא דברים לפרשת השבוע מספרו של הרב דוד סתיו "פרשה בקטנה".
הנה "פרשה בקטנה" לפרשת וירא.
הסיפור המופיע בתחילת הפרשה פותח לנו חלון רחב אל הווית החיים בימי המקרא.
אברהם אבינו יושב אברהם בפת האוהל בשיא החום של חמסין המצוי באזורינו;  לפי המפרשים, הוא גם לא חש בטוב כי הוא עבר ברית מילה, ע"פ מצוות ה', בגיל 99, לכן הוא זקוק לכמה ימים להחלמה.
הנה הוא רואה ממרחק שלושה אנשים זרים, עובדי אלילים. אברהם, למרות כאביו, רץ אליהם ומפציר בהם שייכנסו לאוהלו, שיתרחצו, שינוחו, שיאכלו משהו. ואז, לאחר שהם מסיימים לאכול, משתנה מוקד העלילה – מתברר לפתע שהם שליחיו של הקב"ה שבאו לבשר לו על הולדת בנו.

לכאורה מדובר בשני סיפורים שונים שאין קשר ביניהם: סיפור אחד חושף בפנינו את עוצמת אהבתו של אברהם לבני המין האנושי ואת תשוקתו לעשות עמם חסד. למרות גילו ומעמדו, אברהם לא רואה פחיתות כבוד לארח באוהל שלו נוודים לא מוכרים. לא רק זאת למרות שאברהם בחר בדרך שונה מהדרך של עובדי האלילים הוא מארח את כל מי שחפץ לבוא אליו בלי הבדל דת והשקפה.
בסיפור השני אנו קוראים על מלאכים המבשרים לאברהם כי עתיד להיוולד לו בן בשנה הקרובה.
האם אי אפשר היה לבשר לאברהם על הולדת בנו גם מבלי לספר לנו על הכנסת האורחים שלו? כמו כן, ההחלטה בדבר לידת יצחק נמסרה לאברהם כבר בפרשה הקודמת – מדוע התורה מחליטה לכרוך את שני הסיפורים יחד?
הכנסת האורחים היא אחד הערכים היותר חשובים במסורת החסד של העם היהודי. לפעמים אנחנו חושבים שפג התוקף של מצווה זו וזמנה עבר. יש הסוברים כי בימי קדם, ימים של עוני ומסעות ארוכים בדרכים משובשות, כל מי שנסע מעיר לעיר נעדר מביתו תקופה ארוכה ולכן היה זקוק לחסד ולנדיבות מצד המארחים, אבל כיום אנחנו בעידן של שפע, תחבורה מהירה ובתי מלון, אין לזה כמעט כל ערך ומשמעות.
האמת היא שונה לגמרי. מציאות החיים בחברה המערבית בכלל, ובישראל קולטת העלייה בפרט, יוצאת ניכור הולך וגדל בין האדם לסביבתו, הדבר חל אפילו על היחסים עם השכנים הקרובים. לכן דווקא עכשיו מצוות הכנסת האורחים היא חשובה מעין כמוה.
ישראל קלטה למעלה ממיליון עולים בעשורים האחרונים, רבים מהם נקלטו היטב, אבל אחרים עדיין הולכים לאיבוד בנבכי הבירוקרטיה והחברה הישראלית.
הכנסת אורחים פירושה להיות נכון להכיל עולמות אחרים  ולהכניסם לתוך ביתנו שהוא מבצרנו. זוג המבקש להביא ילד לעולמו הזוגי, גם הוא מכניס שותף שלישי לבית.
נכון שהוא אולי יפריע בלילות ובימים, אולי הוא גם יעכב את התקדמות הקריירה של ההורים שלו, הוא גם יגרום להוריו להיות יותר מודאגים...
המבחן האחרון של אברהם ושרה לפני הביאם ילד לעולם הוא נכונותם האינסופית להכיל אנשים הבאים בצל קורתם. ולכן קשרה התורה בין שני הסיפורים.

שתהיה לכולנו שבת שלום ובשורות טובות


זמני כניסת השבת:
ירושלים- 16:16.  תל-אביב- 16:31.  באר-שבע- 16:34.   חיפה- 16:21

זמני יציאת השבת:
ירושלים- 17:29.  תל-אביב- 17:30.  באר-שבע- 17:31.  חיפה- 17:28


קישור לדף פרשת וירא


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה