יום שלישי, 24 במרץ 2009

בוער באור / טרייסי שבלייה




מס` עמודים – 328 ע`
תירגמה מאנגלית: עדנה שמש. הוצאת כנרת, זמורה-ביתן.

כשהספר הגיע אלינו לספריה ישר קלטתי שזה ספר חדש של שבלייה טרייסי, מי שכתבה את הספר "נערה עם עגיל פנינה" שאותו מאד אהבתי.


הספר מתייחס לאנגליה ולונדון בסוף המאה ה-18.

על הספר:
משפחת קלאוויי מעתיקה את מגוריה מדורסט הכפרית והמוכרת אל המולתה של עיר צפופה וחסרת רחמים. על רקע הקדחתנות העירונית נוצר קשר מפתיע בין ג`ם, הבן הצעיר של משפחת קלאוויי, למגי באטרפילד הלונדונית בעלת חוכמת הרחוב. מערכת היחסים ביניהם מקבלת תפנית דרמטית כשחייהם נשזרים בחייו של שכנם, המשורר והרדיקל ויליאם בלייק. הוא משמש לג`ם ומגי כמורה רוחני בעת שהם מתמודדים עם המעבר מהתמימות אל הניסיון ומסעם משפיע על אחת מיצירותיו

כאמור, בספר מסופר על משפחה של בונה כיסאות שעוברת מאזור כפרי (דורסט) ללונדון הצפופה – המשפחה עוברת ללונדון בעקבות הזמנתו של פיליפ אסטלי, בעל קרקס שראה את עבודת הנגרות של תומאס קלאווי.
הספר מתמקד על ג`ם קלאווי – הבן הצעיר של המשפחה שיוצר קשר עם נערה לונדונית, מגי באטרפילד המלאה בחוכמה רחוב.
בספר נשזרים חיי המשפחה עם הקרקס (שהיו באותה תקופת דרך בילוי מקובלת, למרות שאני אישית לא כ"כ אוהבת קרקסים  אהבתי את התיאורים בספר) כאשר אם המשפחה בהתחלה סלדה מהקרקס ולבסוף נהנתה ממנו הרבה (בעיקר בגלל שהקרקס היווה מפלט מהחיים הקשים), החיים בלונדון עצמה באותה תקופה ובפרט באיזור בו המשפחה חיה (למבת`). כמו כן ג`ם ומגי יוצרים מערכת יחסים עם שכנם המשורר והצייר ויליאם בלייק – אדם שלדעתי הקדים את זמנו – כי היום נדמה לי שהציורים והשירים שלו הרבה יותר מקובלים מאשר בתקופתו. ג`ם ומגי נפגשים איתו הרבה ומתוודעים לציורים שלו ולשירים הרדיקלים שכתב.

יש בספר גם התייחסות על החיים בכפר לעומת העיר הגדולה - יש דמויות בספר שאנחנו למדים שהם הגיעו מהכפר והתאהבו בחיי העיר הגדולה ולא יסכימו לחזור לחיות בשטח הכפרי, ולעומתם יש דמויות שלמרות שהם מוצאים את עצמם נהנים מהעיר והחיים בה.. בכל זאת חסרה בה האינטימיות שהם היו רגילים לה בכפר.

בספר אף מתוארת המהפכה הצרפתית מהצד השני של התעלה – וזה היה בהחלט מעניין לשים לב לשינויים שחלו באנגליה בעקבות המהפכה (היו פעמים ששאלתי את עצמי מה היה קורה אם העם באנגליה היה מחליט, שלמרות החופש שיש לו, הוא לא מוכן שמשפחת המלוכה תמשיך למלוך...)


אני כאמור מאד אהבתי את הספר -  למרות שבאיזה שהוא מקום לדעתי המקום שתופס ויליאם בלייק מאד שולי (יחסית למה שציפתי...) כי למדתי מהספר הרבה על התקופה, על לונדון ועוד...

6 תגובות:

  1. תודה על הסקירה, גם אני אהבתי מאד את "נערה עם עגיל פנינה" ומקווה שגם ספר זה ימצא חן בעיני.

    השבמחק
    תשובות
    1. בבקשה :-)
      אני מאד נהניתי מהספר. לפני שבועיים מצאתי בספריה ספר של טרייסי שעוד לא קראתי (תקופה ארוכה הוא לא היה בספריה...)

      מחק
  2. את הנערה עם עגיל הפנינה קראתי.יש לי בבית.
    תודה להמלצה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאד אוהבת את הספרים שלה.
      אמנם לא תמיד קל להיכנס אליהם - אבל מאד נהניתי לקרוא אותם.

      מחק